Symbol
5353

Komórka
USC

Termin załatwienia
Niezwłocznie, sprawy które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego do miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane do dwóch miesięcy.

Opis
Wniosek o wpisanie aktu do rejestru stanu cywilnego można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego.
Transkrypcja polega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego zarówno językowo, jak i formalnie, bez żadnej ingerencji w pisownie imion i nazwisk.
Treść zagranicznego dokumentu stanu cywilnego przenosi się do rejestru stanu cywilnego, w formie czynności materialno-technicznej, zamieszczając w akcie stanu cywilnego adnotację o transkrypcji.

Kogo dotyczy
Wnioskodawcą może być osoba, której zdarzenie dotyczy, inna osoba, która wykaże interes prawny lub interes faktyczny (dot. transkrypcji dokumentu potwierdzającego zgon).

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wpisanie do rejestru stanu cywilnego aktu sporządzonego za granicą.
  2. Zagraniczny akt stanu cywilnego stanowiący dowód zdarzenia i jego rejestracji, wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego (w przypadku, gdy odpis zagraniczny jest wydany na druku wielojęzycznym tłumaczenie nie jest wymagane).
  3. Dokument tożsamości.
  4. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Miejsce składania pism
Urząd Stanu Cywilnego w Starej Białej, ul. Jana Kazimierza 1, 09-411 Biała, pok. nr 21, tel. 24 366-87-23.

Sposób załatwienia
Wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego lub wydanie decyzji odmownej.

Opłaty
Opłata skarbowa – 50 zł.
Opłatę można wnieść w kasie urzędu gminy – pok. nr 13 codziennie w godzinach urzędowania lub na konto urzędu gminy: 37 9038 0004 0000 0013 2000 0010.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2064).

Tryb odwoławczy
Od wydania decyzji odmownej służy stronie odwołanie do Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Starej Białej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Inne informacje
Transkrypcja jest obowiązkowa, jeżeli: obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument stanu cywilnego, posiada wcześniej sporządzony w Polsce akt stanu cywilnego i żąda dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego lub ubiega się o polski dokument tożsamości lub nadanie numeru PESEL.
Jeżeli zagraniczny akt dotyczy małżeństwa nie zawiera zapisu o złożonym oświadczeniu małżonków o nazwisku noszonym przez nich po zawarciu małżeństwa, małżonkowie mogą złożyć takie oświadczenie w składanym wniosku o transkrypcję, albo w każdym czasie złożyć je do protokołu przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który dokonał transkrypcji. W tym samym czasie małżonkowie mogą złożyć oświadczenia w sprawie nazwiska dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
Wniosek o dokonanie transkrypcji aktu zagranicznego może zostać także złożony za pośrednictwem konsula. W takim przypadku jest on zobowiązany do przesłania wniosku do urzędu stanu cywilnego wybranego przez wnioskodawcę. Akt, który nie zawiera wszystkich danych wymaganych przepisami prawa, może zostać uzupełniony lub sprostowany gdy zawiera błędy. Wraz z wnioskiem o transkrypcje można ubiegać się o dostosowanie pisowni danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł pisowni polskiej.
Zachęcamy Państwa do korzystania z portalu www.obywatel.gov.pl gdzie można uzyskać prostą i zrozumiałą informację, jak załatwić najpopularniejsze sprawy w urzędzie.

Pliki do pobrania:

Lp.Nazwa plikuwersja *.pdf
1. Wniosek o wpisanie do Rejestru Stanu Cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą pobierz plik


Załączniki:

Podanie
pobierz plik
pobierz plik
Pobierz plik
Pobierz plik
pobierz plik