Symbol
5351

Komórka
USC

Termin załatwienia
Niezwłocznie, sprawy które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego do miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane do dwóch miesięcy.

Opis
Wniosek o rejestrację urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane, oraz rejestrację urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego.
Rejestracji zdarzenia które nastąpiło poza granicami RP dokonuje się w rejestrze stanu cywilnego, w formie czynności materialno-technicznej, zamieszczając w akcie stanu cywilnego adnotację o okolicznościach rejestracji.

Kogo dotyczy
Wnioskodawcą może być osoba, której zdarzenie dotyczy, jej przedstawiciel ustawowy, inna osoba, która wykaże interes prawny lub interes faktyczny (dot. rejestracji dokumentu potwierdzającego zgon).

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o rejestrację zdarzenia, które nastąpiło za granicą.
  2. Wydany przez właściwy podmiot zagraniczny dokument potwierdzający zdarzenie.
  3. Dokument tożsamości.
  4. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Miejsce składania pism
Urząd Stanu Cywilnego w Starej Białej, ul. Jana Kazimierza 1, 09-411 Biała, pok. nr 21, tel. 24 366-87-23.

Sposób załatwienia
Wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego lub wydanie decyzji odmownej.

Opłaty
Opłata skarbowa – 39 zł.
Opłatę można wnieść w kasie urzędu gminy – pok. nr 13 codziennie w godzinach urzędowania lub na konto urzędu gminy: 37 9038 0004 0000 0013 2000 0010.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 463, z późn. zm.).

Tryb odwoławczy
Od wydania decyzji odmownej służy stronie odwołanie do Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Starej Białej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Inne informacje
Jeżeli urodzenie i zgon dotyczą obywatela polskiego, pisemny wniosek o rejestrację zdarzenia można złożyć do konsula.
Wraz z wnioskiem o rejestrację zdarzenia, osoba której akt dotyczy może ubiegać się o dostosowanie pisowni danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł pisowni polskiej.
Akt, który nie zawiera wszystkich danych wymaganych przepisami prawa, może zostać uzupełniony lub sprostowany gdy zawiera błędy.
Zachęcamy Państwa do korzystania z portalu www.obywatel.gov.pl gdzie można uzyskać prostą i zrozumiałą informację, jak załatwić najpopularniejsze sprawy w urzędzie.

 

Pliki do pobrania:

 

Lp. Nazwa pliku pobierz plikwersja *.pdf
1. Wniosek o rejestrację małżeństwa, które nastąpiło poza granicami RP pobierz plik
2. Wniosek o rejestrację urodzenia, które nastąpiło poza granicami RP pobierz plik
3. Wniosek o rejestrację zgonu, który nastąpił poza granicami RP pobierz plik


Załączniki:

pobierz plik
pobierz plik
pobierz plik