Symbol
5344  

Komórka
SO

Termin załatwienia
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
W szczególnie przypadkach termin ten może zostać przedłużony.

Opis
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
Wniosek w postaci elektronicznej musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Od 4 marca 2019 roku wydawany jest e-dowód - dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Jeśli poprzedni dowód osobisty jest nadal ważny, nie trzeba go wymieniać. Proces wymiany  został rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 r.

Dowód osobisty w tym e-dowód to dokument, który:

  • potwierdza tożsamość (na przykład możesz potwierdzić swoje dane osobowe w banku lub urzędzie),
  • potwierdza polskie obywatelstwo (na przykład za granicą),
  • pozwala wyjechać za granicę bez paszportu między innymi do krajów strefy Schengen i krajów, które honorują dowód osobisty jako dokument podróży, na przykład Albania i Czarnogóra.
    E-dowód służy dodatkowo do elektronicznej komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami. Pozwala między innymi:
    • zalogować się do portali administracji publicznej, na przykład ePUAP,
    • elektronicznie podpisać dokumenty podpisem osobistym,
    • elektronicznie podpisać się w usługach online administracji publicznej,
    • korzystać z automatycznych bramek granicznych na przykład na lotniskach.


Wszelkie informacje niezbędne do:

  • złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego dla siebie, dziecka lub podopiecznego,
  • zgłoszenia utraty lub uszkodzenia własnego dowodu osobistego, dziecka lub innej osoby,
  • zgłoszenie zawieszenia / odwieszenia swojego dowodu osobistego, dziecka lub innej osoby,
  • zdjęcia do dowodu lub paszportu,
  • sprawdzenia swoich danych w Rejestrze Dowodów osobistych,
  • sprawdzenia czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru, został unieważniony lub zawieszony

znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:


Miejsce składania wniosków

Urząd Gminy Stara Biała, ul. Jana Kazimierza 1, 09-411 Biała, pok. Nr 20, tel. 24 366-87-19.

Forma załatwienia

Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego zawierające przewidywaną datę odbioru dowodu osobistego, odpowiednio, w postaci papierowej albo elektronicznej.

Opłaty

Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1464, z 2019 r. poz. 60);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U. poz. 400);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważniania i zwrotu (Dz.U. z 2015 r. poz. 212; z 2017 r. poz. 1626 oraz z 2019 r. poz. 224).


Tryb odwoławczy

Do Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem Wójta Gminy Stara Biała w terminie 14 dni od otrzymania decyzji administracyjnej o odmowie wydania dowodu osobistego.



Załączniki:

Formularz zgloszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Zgloszenia zawieszenia certyfikatow w dowodzie osobistym
Zgloszenie cofniecia zawieszenia certyfikatow w dowodzie osobistym
Wniosek o wydanie dowodu osobistego